Naar inhoud
Menu
Classic 240 003
Harrie arendsen classics
Ontdek nu

100 serie

De Volvo 100-serie bestaat uit een reeks Volvo 's die geproduceerd werd tussen 1966 en 1974 .De serie bestaat uit 3 typen en 3 uitvoeringen:
142 (2-deurs) Basis, DL en GL, de 144 (4-deurs) Basis, DL en GL,, de 164 (4-deurs) en de 145 (5-deurs stationwagen) Basis, DL en GL. De 145 werd ook geleverd als Express, een basisversie met verhoogd dak, bedoeld als bedrijfswagen voor (kleine) ondernemers. Dit was de vervanger voor de Duett en de Amazon Kombi

We maken een sprong terug naar de jaren 50. De schaarste aan materiaal die na de oorlog heerste was voorbij en de automobielindustrie kwam weer volop in beweging. De tijd van gescheiden chassis en carrosserie werd door steeds meer fabrikanten vervangen door zelfdragende carrosserie, zoals we het tegenwoordig kennen. In de herstellende industrie werden veel nieuwe modellen ontwikkeld en de verkoop steeg aanzienlijk, zo ook bij Volvo. In de fabriek, toen nog onder leiding van Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, werd meer personeel aangenomen waaronder nieuwe ontwerpers.

In 1953 begon het echte werk voor de opvolger van de PV444. Hiervoor schakelde Gabrielsson Helmer Petterson in (die samen met Erik Jern de PV444 ontwikkelde begin jaren 40). Petterson kreeg toestemming om een prototype te bouwen onder de codenaam PV454. Larson schakelde tegelijkertijd Jan Wilsgaard en collega Rustan Lange in om ieder een eigen ontwerp te maken. De codenaam van Wilsgaard was 55 en van Lange 65.

Gabrielsson en Larson besloten dat er een keuze gemaakt moest worden tussen de ontwerpen en brachten zo alle drie de modellen bij elkaar om te beoordelen en vergelijken. Het ontwerp van Lange viel al snel af maar over de andere twee werd flink discussie gevoerd. Uiteindelijk heeft dit ertoe geleid dat Wilsgaard de basis van de PV454 moest gebruiken om hierin de elementen van de 55 te verwerken.

Vol enthousiasme ging de pas 23-jarige Wilsgaard daarmee aan de slag. Gedurende de opdracht kreeg Wilsgaard zoveel nieuwe ideeën, dat hij besloot in zijn vrije uren een geheel nieuw ontwerp te creëren. Het werd een tweedeurs model: de Amazon. Wilsgaard werd verteld deze ook te presenteren voor de directie. Tijdens de presentatie ontstond er weer onenigheid over het meest geschikte model. De directeur verkoop werd er uiteindelijk bij geroepen en sprak zijn voorkeur uit voor het Amazon ontwerp. Gabrielsson nam uiteindelijk het besluit om de PV444 als tweedeurs voort te zetten en de Amazon als vierdeurs te ontwikkelen.

De Amazon zou in 1956 in productie gaan onder de codenaam P1200 (Amazon A). Tijdens een dealerbijeenkomst in Skovde werd bekend gemaakt dat deze vierdeurs Amazon een 1.6 liter viercilinder zou krijgen en dat de nieuwe motor was afgeleid van de B4 motor. De literinhoud steeg naar 1583 cc en de auto zou nu bij 4500 toeren 60 pk leveren. Opvallend was dat er een drieversnellingsbak in de auto geplaatst zou worden: aanvankelijk was de verwachting dat deze vervangen zou worden door de nieuwe vierversnellingsbak.

De première van de P1200 was begin september 1956. De auto zou in Zweden 12.600 Zweedse kronen kosten. De eerste levering vond plaats begin januari 1957. De Amazon leverde zoveel enthousiasme op bij het publiek dat een groot deel bereid was om 4.000 Zweedse kronen vooruit te betalen om de auto zo snel mogelijk binnen te krijgen. De massaproductie van Volvo werd zo een feit!

In het najaar van 1961 werd de tweedeurs versie gepresenteerd en een jaar later volgde de Estate uitvoering. De grootste wijzigingen die in de jaren daarop volgden betroffen de productiecapaciteit. Zo opende Volvo in 1963 de fabriek in Halifax, Canada. Deze fabriek had een gunstige ligging aan het water waar de zeeschepen gemakkelijk en snel konden komen om onderdelen te verschepen. Op 24 april 1964 opende Volvo de Torslanda fabriek in Goteborg.

In 1964 krijgt de Amazon een update: er worden schijfremmen toegepast en de stoelen worden geheel vernieuwd met behulp van medici. In 1965 valt het doek voor de PV544 en lanceert Volvo de Amazon Favorit, een vereenvoudigde versie van de tweedeurs variant. Hetzelfde jaar wordt ook de fabriek in Gent geopend, waar tot heden nog steeds de V40, S60 en XC60 worden geproduceerd.

In 1966 wordt de nieuwe Volvo 140 serie gepresenteerd en voorzien van een hoop veiligheidsinnovaties die ook gelijk in de laatste modellen van de Amazon toegepast worden. Aan het eind van 1967 werd de vierdeurs variant uit de productie genomen. Drie jaar later verdween de Amazon helemaal uit het assortiment. De allerlaatste Amazon die van de band af kwam, in juli 1970, is tot vandaag de dag nog steeds te bewonderen in het Volvo museum in Goteborg.

Harrie Arendsen beschikt over een Volvo Amazon 123 GT in de collectie.


Cookie-instellingen

Harrie Arendsen Classics maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren