Naar inhoud
Menu
Classic 240 003
Volvo 145 De Luxe

Volvo 145 De Luxe

Specifiatie

VOLVO 145 DE LUXE

Kenteken:

GXP 172

Bouwjaar:

1974

Herkomst:

Zweden

Kleur Exterieur:

Blauw

Kleur Interieur:

Blauw

Vermogen:

82 pk

Km stand:

49.000 km

Meldcode:


Chassisnummer:


Motortype:

B20A-motor



Volvo 145

In november 1967 presenteerde Volvo de nieuwe 140-serie De Volvo 145.

Het is een 5 deurs stationwagon met een achterklep die vrijwel verticaal staat. Iedereen was enthousiast over de veiligheid, het comfort en de praktische indeling van deze ruime auto. Het laadvolume bedraagt meer dan 2 kubieke meter dan de vloer van de bagageruimte is volledig vlak.

Het ontwerp van de achterkant is sindsdien uitgeroeid tot een bekende eigenschap van alle Volvo stationwagons.De Volvo 145 werd al snel een zeer populaire stationwagon die een steeds belangrijker rol speelde in de 140 serie.

Jaarlijkse wijzigingen

De jaarlijkse wijzigingen waren in grote lijnen identiek aan die van de twee- en vierdeursversies. Een zichtbare verandering vond plaats in 1970, toen de achterste zijruiten verdwenen ten gunste van een grotere, eendelige ruit achter de achterportieren.

Het begrip veiligheid kende een nieuwe dimensie. De carrosserie had een veiligheidscompartiment, samengesteld uit zeer sterke constructie elementen, terwijl de plaatdelen buiten dit compartiment, zowel voor- als achtaraan bij een botsing als energie-absorberende massa fungeerd. De eisen waaraan het dak en dakspanten moesten voldoen waren ook zeer hoog gesteld. Bijzondere aandacht is besteed aan de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels. De voorruit is gemaakt van extra gelaagd glas in die tijd uniek.( Het zgn high impact type)

Verdere veiligheidsvoorzieningen waren een veiligheidsstuur en een gedeelde stuurstang.

B18 motor

Voor de motor werd aanvankelijk beroep gedaan op de betrouwbare B18 met vermogens van 85 pk SAE of 115 PK SAE. Deze bezorgde de zware 145 zeker geen flitsende prestatie.

In 1974 bereide Volvo zich voor op de komst van de 240 modellen. De wagens werden voorzien van massieve bumpers wat ze flink langer ( en lomper ) maakten. De tochtraampjes in de voorportieren verdwenen wat resulteerde in minder windgeruis. De benzinetank verhuisde tot net achter de achteras en werd via een klepje gevuld.

De B20E motor kreeg een nieuw injectiesysteem, C.I wat staat voor Continius Injection.

Er waren geen aanwijzingen dat de vraag naar de 145 zou verminderen, de auto was nog helemaal bij de tijd maar iedereen wist dat een nieuw model op stapel stond. Zoals steeds zijn de laatste types van een model de beste.

(Foto's gemaakt met medewerking van Buitengoed de Panoven te Zevenaar, www.panoven.nl)

Volvo, 145, 1974, Oldtimer, Blauw

Cookie-instellingen

Harrie Arendsen Classics maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren