Naar inhoud
Menu
Volvo 740 745 Wit 11
Harrie arendsen classics
Ontdek nu

700 serie

Volvo 700 serie

De jaren 70: de tijd waarin het doek viel voor de 140 serie en waarin de 200 serie werd geïntroduceerd. De 200 serie was voor een groot deel afgeleid van de 140 serie. Volvo besloot al gauw dat er ook een geheel nieuw model op de markt moest komen, met meer binnenruimte en comfort dan de 200 serie. Volvo deed voor hun nieuwe model intensief onderzoek naar de Amerikaanse markt, gezien Volvo’s export naar Amerika destijds goed was voor 80 procent. Over de gehele wereld werden prototypes van het nieuwe model uitgebreid getest, waarvan 1000 exemplaren gereserveerd werden voor eigen personeel om extreme duurproeven uit te voeren.

In 1982 waren voldoende testresultaten binnen om het nieuwe model in de markt te zetten: de 700 serie. Volvo trapte af met de 760 GLE (die ook wel bekend stond als ‘de Amerikaanse sedan uit Europa’) en verraste het publiek met zijn opvallend goede rijeigenschappen. Tijdens de ontwikkeling van de 700- serie stonden ergonomie en veiligheid voorop, maar de luxe mocht ook zeker niet ontbreken. Zo werd centrale deurvergrendeling, elektrische raambediening, stuurbekrachtiging en een elektrisch zonnedak standaard ingebouwd. Bij de concurrenten waren dit slechts opties.

Ook beschikte de 700 serie bij de introductie over een aantal motoren, de bekende B28E, de V6 en de 2,4 liter zescilinder turbodiesel van Volkswagen. Volvo voegde daar nog de B23ET bij het gamma aan toe, die vanuit de 2,3 liter van de 240 serie kwam.

Tussen het 240 en 760 model zat een flink prijsverschil. Om dit te overbruggen werd in 1984 de 740 als tussenmodel geïntroduceerd.

Een jaar later introduceert Volvo de 700 serie station. Ook werd de 780 gelanceerd: een tweedeurs sedan ontworpen door Bertone. Deze werd gebaseerd op de 760 GLE, maar de overeenkomsten zijn moeilijk te vinden want ieder paneel werd aangepast. De auto werd een nog luxere uitvoering met lederen bekleding, airconditioning en een 2,5 liter V6 inclusief turbo standaard ingebouwd. De V6 werd later echter vervangen door een 2,9 liter V6 vanwege koelingsproblemen.

In 1987 kreeg de 760 een facelift. Zo kreeg het model een nieuwe neus, bredere koplampen met verstralers en een smallere grill. De 740 kreeg twee jaar later een opknapbeurt met een nieuwe B204GT 2 liter 16 klepper motor met turbo-intercooler. De 740 werd hiermee het snelste productiemodel van Volvo. Een Amerikaanse advertentie presenteerde het model met trots: “Totdat Ferrari een stationwagen bouwt is dit het alternatief”.

De 700 serie wordt in 1991 verder aangepast en daarmee ziet de 900 serie voor het eerst het licht. Op een paar kleine wijzigingen na –zoals het verfijnen van de scherpe hoeken- maakt vooral de motor het verschil. De B6304F 3 liter zescylinder motor is de sterkste motor die Volvo ooit heeft toegepast en de laatste uit de PRV (Peugeot-Renault-Volvo) samenwerking. Daarna is de 900 serie in zijn productietijd nauwelijks verder ontwikkeld, alleen het SIPS systeem werd toegevoegd.

De laatste productieserie van de 960 gingen verder onder de naam S90 en V90. In 1998 hield Volvo op met de productie van de 900 serie. Na de 700 en 900 serie is Volvo volledig overgestapt op voorwiel aandrijving.

Harrie Arendsen beschikt over een 740 Turbo-intercooler en een 780 ontworpen door Bertone.

Cookie-instellingen

Harrie Arendsen Classics maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren