Naar inhoud
Menu
Volvo V70 800 Red Metallic 6 Bodi
Volvo V70 2.0 R

Volvo V70 2.0 R

Specifiatie

VOLVO V70 2.0 R

Kenteken:


Bouwjaar:

1997

Herkomst:

Italië

Kleur Exterieur:

Garnet Red Metallic

Kleur Interieur:

Leer / Alcantara Beige

Vermogen:

225 pk

Km stand:

60.001 km

Meldcode:

7854

Chassisnummer:

YV1LW4303W2427854

Motortype:

2.0 R AWD 225 pk

Prijs:€24.900 zie: https://www.harriearendsen.nl/volvo-kopen/voorraad...

Volvo V70 R AWD: vierwielaangedreven opvolger van de 850 T-5R

De 850 werd een groter succes dan Volvo ooit had durven dromen. Het sportieve maar stijlvolle model kreeg talloze internationale onderscheidingen en speelde een belangrijke rol bij de imago-wijziging van het Zweedse merk. De 850 sloeg precies de juiste brug tussen het verleden en de toekomst, tussen ‘de tank’ en de veel sierlijker vormgegeven S40 en V40. Na de iconische 850 T-5R en de eveneens snelle 850 R was het in mei 1997 tijd voor de V70 R.

De V70 lijkt nog veel op de 850; veel mensen zullen het verschil niet opmerken. De maten wijken ook niet of nauwelijks af. De fraaie C70 die in Parijs in 1996 werd geïntroduceerd toonde al duidelijk waar het met de 850 naar toe zou gaan. De neus werd afgerond en iets spitser, terwijl de grill juist kromp. De V-vorm in de motorkap is typisch Volvo. Van opzij gezien vergt het een kennersoog om de verschillen te zien, de achterkant is zo mogelijk nog minder gewijzigd. De opvallende verticale lichtunits waren volgens Volvo goed genoeg om nog een aantal jaar mee te kunnen. De sportieve V70 R wijkt haast niet af van de gewone versies, al is hij wel voorzien van strakkere bumpers, fraai 17 inch lichtmetaal en een achterspoiler.

Het interieur van de auto onderging wél een zekere metamorfose. Ook hier is de trend gezet door de C70: het dashboard is meer afgerond en maakt een minder strenge indruk. Het blauwe instrumentenpaneel in de V70 R is eenvoudig vormgegeven met onderaan een display voor de boordcomputer. De met prachtig Alcantara beklede stoelen zijn van vertrouwde Volvo-kwaliteit. Ze voelen stevig aan en een comfortabele zithouding is snel gevonden. Achterin de 4,72 meter lange V70 is het ook op de achterbank koninklijk vertoeven met veel hoofd- en beenruimte. De bagageruimte (480-1.610 liter) is vlak en secuur afgewerkt. De V70 behield de wielophanging van de 850, maar de snelle V70 R-uitvoering heeft een betere afstelling. Bovendien is de testauto er één met vierwielaandrijving. Daardoor is de auto tot op hoge snelheid neutraal door de bocht te loodsen tot de 157 extra kilo’s van het AWD-systeem beginnen tegen te stribbelen.

De besturing voelt bij lagere snelheden wat zwaar en indirect, maar eenmaal op snelheid voelt de installatie zelfverzekerd aan. Schakelen gaat niet erg sportief, de pook voelt wat rubberachtig en snel van verzet wisselen zorgt voor weerstand. Onder de motorkap van deze Italiaanse testauto ligt niet de motor die de Nederlandse V70 R draagt. Dit in verband met de in Italië geldende belastingregels. In plaats van de 2,3-liter turbomotor met 250 pk en 350 Nm, beschikt deze Italiaan over het kleinere 1.984 cc blok (B5204T3). Deze auto is daarom voorzien van een motor met 225 pk en 310 Nm. Een andere krukas zorgt voor een kortere slag van de zuiger, maar het lagere koppel wordt gecompenseerd door een hogere turbodruk bij lage toeren. Uiteraard komt er een heerlijke roffel het interieur binnen als je flink op het gas trapt, maar de turbo komt pas op gang bij 3.500 toeren. Daaronder is de V70 R zo mak als een lammetje, maar richting begrenzer (6.500 toeren) zwelt de trekkracht flink aan en schiet de wagen met groot gemak naar hoge snelheden.

Dit is zo’n auto waarin je je machtig voelt. Hij geeft de indruk van kwaliteit en degelijkheid met een lekkere hoeveelheid sportiviteit. De karakteristieke vijfcilinder komt onderin wat te kort, maar eenmaal op stoom laat zijn daadkracht niets te wensen over. De eerste Italiaanse en tweede Duitse eigenaar (beide liefhebbers met een autoverzameling) hebben de kilometerteller nog niet eens op de 60.000 weten te krijgen. Als vakantieauto is de V70 R ook erg geschikt, want hij mag een caravan van 1.600 kilo trekken. En niet onbelangrijk om de motor optimaal te laten presteren: de V70 R drinkt het liefst benzine met een octaangetal van 98.

Volvo, V70, 1997, Oldtimer, Rood

Cookie-instellingen

Harrie Arendsen Classics maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren